ביז-טק Biz-Tec - שיווק עסקים, כנסים והדרכות
 מגזין דיגיטלי - פורטל ספקים B2B - מועדון עסקים VIP 

מנסים לגנוב אתכם? – 10 הדיברות כיצד למנוע זאת

מנסים לגנוב אתכם? – 10 הדיברות כיצד למנוע זאת

מאת : בלה דיאמנט 

עולם הפשע בישראל פורח, אבל אנחנו מתמקדים כאן בסיפורים על גניבות בשיטות שחלקן ידועות לנו וחלקן לא. עדיין לא למדנו להיות עירנים, להפנים אזהרות, להקשיב לנסיון רע של חברים, כיון שכל אחד חושב שלו זה לא יקרה. אז הוא טועה. זה קורה כמעט לכל אחד. אנחנו מוטרדים, אנחנו ממהרים, אנחנו עסוקים בלשוחח בנייד, לסמס בנייד, לקרוא בנייד, והגנבים העוקבים אחרי הזדמנויות, מזהים אצלנו הזדמנות פז לישם את הידע שלהם. פגע וברח והם אינם, ואיתם נעלמים גם דברים חשובים לנו, שלא את כולם ניתן לשחזר.

 

gili1

 

גילי בר דוד הינה קרימינולוגית מעל 17 שנים ומרצה בכירה בתחום, שערכה מחקר על פשיעת נשים במאה ה-21, כמו גם מחקרים על משפחות הפשע בישראל, ופשעי הצווארון הלבן. מחקריה מעוררים התעניינות רבה בחוגים שונים, והיא מוזמנת לעיתים קרובות להרצות בנושאים אלה בפני ארגונים ציבוריים וחוגי בית.

באחד הפעמים הקשבנו להרצאתה של גילי בר דוד, ונדהמנו מהתחכום של הגנבים וכיום בעיקר של נשים גנבות, בכל שטחי החיים שלנו, שיטות המשתכללות בעידן הדיגיטאלי. מיד אחרי ההרצאה, וזאת מבלי שאפילו התבקשו לכך, כמעט לכל אחד מהנוכחים היה מקרה שאותו הרגיש צורך לשתף אתנו, ואכן נדהמנו מהמקוריות של השיטות, כי למעשה מועמדים לכך, בשל היסח דעת של רגע.

 

gili3

גילי בר דוד בעת הרצאה ב”שבתרבות” של ננסי ברנדס, עם עו”ד עופר שחל ואורי גלר

 

 

יכולנו למלא כאן דפים עם עשרות שיטות שגילי סיפרה לנו עליהם, אבל הסתפקנו ב-10 טיפים חשובים, כיצד אנו האזרחים צריכים להיזהר משיטות הפשיעה המודרנית:

1. התקשרות טלפונית לביתכם: כאשר מתקשרים אליכם לטלפון הפרטי ומציעים לכם “פרס” בטענה כי “זכיתם”, צריכות להידלק לכם מיד כמה נורות אזהרה, כיון ש”אין מתנות חינם”. לאחר שהמטלפנים סיימו את מילוי הפרטים האישיים שלכם, המציעים לכם משלוח עד הבית תמורת X שקלים. לשם כך הם מבקשים מכם את מספר כרטיס האשראי שלכם, ואם תתנו – נפלתם בפח. ההמלצה היא לסיים שיחות מסוג זה ברגע שמבקשים את הפרטיים האישיים שלכם, ולנתק את השיחה.

2. הגנה על כרטיס האשראי: כדי להגן על כרטיס האשראי, כדאי מאד לבקש מחברת האשראי לשלוח אליכם מסרון לנייד על כל רכישה שאתם מבצעים, על מנת לוודא שלא נעשה בכרטיס שלכם שימוש על ידי מישהו זר.

3. התנהלות בתחנת דלק: יש להיזהר בתחנות הדלק מ”שיטת העתקת כרטיסי האשראי”. הדבר נעשה במספר שיטות מתוחכמות, ולכן מומלץ לצאת מהרכב כשהכרטיס בידכם, לעמוד ליד המתדלק בעת התדלוק, ולדאוג לקבלו מיד בסיום הפעולה, או לחלופין למלא בתידלוק עצמי.

4. שיטת “החלפת” כרטיסי אשראי: בכל פעם שמשלמים בכרטיס האשראי, בבתי עסק או במסעדות ועוד, חשוב לבדוק שקיבלתם את הכרטיס שלכם בחזרה, ולוודא שלא החליפו לכם אותו בכרטיס גנוב.

5. בתי קפה ומסעדות: כאן קיימת סכנה אמיתית לגניבות תיקים וארנקים, כי הנכם עסוקים באכילה ולא תמיד מודעים למה שקורה סביבכם. רצוי לשים את התיק מתחת לכסא, ואת הרצועה של התיק לשים על הרגל. אין לתלות את התיק על גב הכסא, שכן זו פירצה הקוראת לגנב.

6. בתי חולים: אין להביא דברי ערך לבית החולים כי קל מאד לגנוב שם, בעיקר כאשר החולה יוצא מחדרו ומשאיר את הארונית שלו חשופה. מסתבר שבבתי חולים נעשות גניבות גם על ידי נשים המתחזות לנשות מקצוע.

7. אולמות אירועים: בארועים גדולים נשים מתחזות למוזמנות, נכנסות וגונבות תיקים וניידים, לכן אסור להשאירם על השולחן או הכסא ללא שמירה, כאשר יוצאים לרחבת הריקודים או כדי לאכול מהמזנון המפואר. מומלץ להגיע עם תיק ערב אותו ניתן לתלות על הכתף, וכך אינו מפריע לפעילות בארוע.

8. קניות בסופרמרקט: יש להשגיח במרכולים על התיק האישי שלכם שאתם שמים בעגלה – עליו להיות סגור, כי כאשר אתם מחפשים לכם מוצרים, הגנבים מחפשים את תכולת התיק שלכם.

9. התנהלות בשדה תעופה: את הפתק עם הפרטים המזהים שלכם שאתם תולים על המזוודה, מומלץ לסובב שלא יהיו גלויים לעין, כי יש כאלו המצלמים את הפרטים, ומגיעים לביתכם כאשר אתם נמצאים בחו”ל.

10. גניבת זהות: כאשר נגנבת לכם תעודת הזהות, יש להודיע ראשית כל לבנק, עדיף גם לסניף הראשי, ורק אח”כ להודיע למשטרה ולרשויות. הבנק מעביר זאת לכל שלוחותיו בארץ, ואז ניתן למנוע נגישות לחשבון שלכם. המשטרה הינה משנית במקרה זה.         

 

                       

גילי בר דוד, קרימינולוגית – נייד: 050-7510079

 

giliblack

  

יש לכם סיפור מעניין ? רוצים שיכתבו עליכם ? צרו עמנו קשר 

ערוץ המדיה לעסקים של ביז-טק 
 לחצו כאן

 

 

שתף אותי בפייסבוק  facebook