ביז-טק Biz-Tec - שיווק עסקים, כנסים והדרכות
 מגזין דיגיטלי - פורטל ספקים B2B - מועדון עסקים VIP 

שיקום הגוף אחרי לידה/אורנה בת דוד

שיקום הגוף אחרי לידה

אורנה בת דוד ,
מטפלת בכירה ומורה לאינטגרציה מבנית ולמודעות מבנית. מעל 13 שנים.  טלפון: 03-5258633


תהליך הכנת גוף האישה להריון ולידה מורכב ממספר רבדים: נפשי, הורמונלי, אנרגטי ומבני (לאו דווקא בסדר הזה מבחינת חשיבות...).כך גם שיקומו לאחר הלידה בכלל, ושיקום רצפת האגן בפרט. אתרכז כאן בעיקר בהיבט המבני של ההריון, בחשיבותו של גוף מאוזן מבנית לפני תחילת ההריון, במהלכו ולאחריו; וכיצד ניתן להביאו קרוב ככל האפשר למצב זה. ברור שבהקשר גוף-נפש איזון מבני פרושו גם שיפור באיזון הנפשי .

הכנת הגוף להריון ושיקומו לאחר הלידה בעזרת האינטגרציה המבנית -"רולפינג"

מבט לעומק

תהליך הכנת גוף האישה להריון ולידה מורכב ממספר רבדים: נפשי, הורמונלי, אנרגטי ומבני (לאו דווקא בסדר הזה מבחינת חשיבות...).כך גם שיקומו לאחר הלידה בכלל, ושיקום רצפת האגן בפרט. אתרכז כאן בעיקר בהיבט המבני של ההריון, בחשיבותו של גוף מאוזן מבנית לפני תחילת ההריון, במהלכו ולאחריו; וכיצד ניתן להביאו קרוב ככל האפשר למצב זה. ברור שבהקשר גוף-נפש איזון מבני פרושו גם שיפור באיזון הנפשי .

רקע כללי על האינטגרציה המבנית:

תהליך האינטגרציה המבנית פותח ע"י ד"ר איידה רולף, PHD בביו-כימיה, בשנות ה-40 של המאה העשרים כתוצאה ממחקר רב-שנים. מוכר כיום ע"י מרכזי שיקום מהטובים בעולם, ונחשב לדרך עבודה מועדפת ע"י ספורטאים, רקדנים, ואנשים רבים מאד ברחבי העולם, שבחרו את האינטגרציה המבנית כדרך שלהם לשיפור ושימור בריאות גופם .

מבנה האגן והשפעתו על התפתחות העובר:

מבחינה שלדית האגן בנוי משתי עצמות רחבות שנראות כמו אוזן של פיל (האליומים), במרכזן פתח עגול המוקף בעצמות מעוגלות (עצמות החיק ), שנראות קצת כמו ידיות. הן מחוברות באמצעות מערכת גידים, סחוסים, רקמות ושרירים אחת לשנייה ולעמוד השדרה מחוליות הגב התחתון (המותנית) הסקרום (עצם העצה) ועצם הזנב .
אל העצמות האלה, מחוברים שרירים וגידים, חלקם מחוברים במה שנראה כמו חיבורים לרוחב, או שרירים כמעט מאוזנים כמו למשל ריצפת האגן. חלקם מייצבים תנועות וכיוונים בעזרת חיבורים בין מפרקי הירך, דרך האגן כחיבורים לעצמותיו ושרירים שעוברים בתוך הפתחים ובקיצור: מערך סבוך ומורכב של רקמות ברמות חוזק משתנות. איזון כל אלה מכתיב את מיקום האגן ואיזונו במישורים השונים .
בתוך ה"חלל" הנוצר בין העצמות והרקמות ומוגן על ידן, מצוי גם הרחם. האיזון שלהן משפיע על מיקום ואיזון הרחם והשחלות, ועל זרימת הדם והתפקודים העצביים של האזור.

רחם מאוזן מאפשר לעובר התפתחות מאוזנת.
חוסר איזון עלול לגרום לשיבושים במבנה התפתחות העובר כמו: עקמת בעמוד השדרה, טורטקוליס (קיצור בצד אחד של הצוואר המשפיע על סיבוב ראש התינוק והחזקתו) ועוד.

על פי חוקי הפיזיקה, מבנה מאורגן וגמיש יכול לשנות צורה ולחזור לצורה הקודמת ביתר קלות. עץ גמיש יכול לחזור לזקיפותו המקורית עם שוך הרוח. עץ פחות גמיש עלול להישבר, או לנטות ללא יכולת לחזור לקדמותו. הגוף שלנו כפוף לאותם חוקים.

תוצאות:

האינטגרציה המבנית ("רולפינג") יכולה להביא את הגוף למצב גמישות ואיזון שבו:
הרקמות תהיינה גמישות,ארוכות ומאוזנות עד כמה שאפשר במשך ההריון ותוכלנה להתארך בקלות תוך כדי התהליך, כך שייגרם פחות נזק בטווח הקצר.

לדוגמה: פחות סיכוי לכאבי גב עם התקדמות ההריון והחרפת זווית הנטייה של האגן לפנים .
לאזן את הגוף כולו, האגן וריצפתו לקראת ההריון לטובת הריון בריא יותר, וקל יותר.
עם תום ההריון , השרירים והרקמות השונות עובדים בצורה מאוזנת, האגן יהיה גמיש יותר ופחות "מסובב": ריצפת האגן גמישה ותומכת ;
חזרת הגוף לאיזון אחרי הלידה תהיה מהירה וקלה יותר,

איך פועלת האינטגרציה המבנית (רולפינג):

על קצה המזלג ניתן לומר שהאינטגרציה המבנית - רולפינג . עובדת עם איזון רקמת החיבור בכלל ורקמת המעטפת (פסיה ) בפרט .
רקמות המעטפת עשויות שכבות- שכבות (כמו שכבות מטפחות משי או אריג) שכאשר הן מאוזנות וחופשיות ממגבלות, הן "מחליקות" עם התנועה אחת מעל לשניה בצורה חלקה, הרמונית וחוסכת אנרגיה. הגוף פועל מתוך מרכזו, סביב הקו האנכי הפנימי, כמו ליבת מנוע, תוך פעולה חלקה של השרירים ואיזונם הנכון (מוכח מחקרית) .
דמייני לעצמך איך ריבוע בד שנמשך בפינה אחת, מושך במקום אחר. גוף ששכבות רקמת המעטפת שלו דבוקות או קצרות, מתנהג כמו מישהו שלבוש בבגד שקטן עליו בכמה מידות.
למשל קיצור רקמות ושרירי הגב התחתון, יוצר קשת שגורמת להטיית האגן לפנים. אגן נטוי לפנים יוצר לחץ על הגב התחתון. את הכאבים המתלווים לזה רובנו מכירים . הכאבים האלה עלולים להפוך לכאבים כרוניים אם האגן לא חוזר למיקום הנכון.

גוף מאוזן הוא גוף שפועל בחינניות נראית לעיין ויציבתו זקופה ונכונה ללא מאמץ.
תהליך העבודה מתבסס על העובדה שרקמת המעטפת היא אבר חי הניתן לשינוי, ששזורים בו תאי עצב ושריר, ואשר משפיעה במידה רבה על בריאותנו .
גוף הפועל בצורה הרמונית עובד במרחב כוח הכבידה ("כוח המשיכה")במקום נגדו, ובעצם משתמש בכוח הכבידה כסביבה תומכת, בסיס לעלייה או עילוי הגוף ותנועה זורמת במרחב .
האינטגרציה המבנית -רולפינג נעשית במגע ובתנועה. ב-10 מפגשי עבודה מובנים - המותאמים לך באופן אישי - בעזרת הנעה ושחרור של הרקמות הנ"ל, היא מאפשרת לגוף לחזור לחופש תנועה הרמונית, לא מקובעת וגמישה. ויוצרת אפשרות לחיים חופשיים מכאבים.

האינטגרציה המבנית מאפשרת שינוי ברמה המבנית - שמלווה בשינוי ברמת מערכת העצבים - שינוי שיוצר נתיבים חדשים.

מודעות מבנית:


המודעות המבנית היא תהליך המורכב ממערכי תנועה העובדים עם הרקמות כמו האינטגרציה המבנית. מאפשרים ומעודדים שחרור, שפור התנועה, שווי המשקל והיציבה; שינוי הרגלי ישיבה, עמידה ותנועה בפעילות יומיומית. מעודדת ומעמיקה את הקשר את המודעות של חוכמת הגוף.
ניתנת ללימוד בקבוצות וליחידים.
שיטתה של ד"ר דורותי נולטה בשיתוף עם ד"ר איידה רולף.

אורנה בת דוד , מטפלת בכירה ומורה לאינטגרציה מבנית ולמודעות מבנית. מעל 13 שנים.

"משהו בגוף שלנו רוצה לפנות כלפי מעלה. העבודה שלנו מאפשרת לזה לקרות"
ד"ר איידה פ. רולף

 

ORNA BAT DAVID