ביז-טק Biz-Tec - שיווק עסקים, כנסים והדרכות
 מגזין דיגיטלי - פורטל ספקים B2B - מועדון עסקים VIP 

תשלום היטל השבחה לפי תמ"א

תשלום היטל השבחה לפי תמ"א 38: במימוש הזכויות לאחר כניסת התמ"א לתוקף, או לאחר קבלת היתר בניה?

ביהמ"ש השלום דחה את ערעור הוועדה המקומית וקבע כי החיוב בהיטל השבחה נוצר רק לאחר קבלת היתר בנייה מכוח תמ"א 38. תמ"א 38 הינה תוכנית "מרחפת" ורק בהוצאת היתר בנייה מתגבש החיוב מכוחה.

עשא (ת"א) 217690-09 הועדה המקומית לתכנון ובניה תל אביב נ' מבטחים מוסד לביטוח סוציאלי של העובדים

עסקינן בערעור על שומה מכרעת מיום 31.3.09, לפיה אין השבחה כתוצאה מתמ"א 38 והמשיבה אינה חייבת בהיטל השבחה. הצדדים חלוקים ביחס לשאלת ההשבחה מכוח תוכנית תמ"א 38. לטענת הוועדה המקומית, ההשבחה נוצרה מכוח כניסת התוכנית לתוקף, על כן, במועד מימוש הזכויות - זכותה לדרוש היטל השבחה. מאידך טוענת המשיבה, כי כניסת התוכנית לתוקף אינה מחייבת את הוועדה ליתן היתר בנייה, ויש לה זכות לסרב לאשר היתר בניה וכך אין בפועל השבחה, מה גם שבמקרה דנן אין חולק כי לא הוגשה בקשה כזו ע"י המשיבה.

ביהמ"ש השלום בתל אביב דחה את הערעור. מקובלת עמדת המשיבה, שכן על פי פרשנות הועדה מגיעים לתוצאה אבסורדית לפיה, גם אם לא נתבקש/לא ניתן היתר בנייה (שכן בסמכות הוועדה לסרב ליתן היתר בנייה), מחויב הבעלים בתשלום היטל במועד מימוש הזכויות.

עוד נקבע כי תמ"א 38 הינה תוכנית "מרחפת" מעל לכל שטח המדינה, ובשעה בה ניתן היתר בניה מכח התמ"א, רק אז מתגבשת התוכנית במובן זה, שלפרשנותנו, אף ניתן לדרוש היטל השבחה". במקרה דנן, "ברור שהמערערת זכאית להיטל השבחה רק במידה ומוגשת בקשה להיתר בניה, וההיתר ניתן, שאז תחושב ההשבחה בהתאם לתוספת הבניה שתאושר בהיתר, וישולם היטל השבחה בשיעור של 5 אחוז מהשבחה זו". תוצאה כזו מתבקשת הן מלשון החוק, והן מחובת ההגינות של הרשות, שמנועה מלדרוש היטל, שאינו אלא מס, כאשר בפועל הנכס כלל לא הושבח. ביהמ"ש הטיל על המערערת תשלום הוצאות המשיבה ושכ"ט עו"ד, בסך 10,000 ₪ + מע"מ.

[החלטה מיום 15.4.2010]

מקור: http://www.muni.co.il/node/4797

מאת: וינברגר ברטנל ושות' משרד עו"ד